La an nou, noi modificări fiscale în gambling-ul românesc

mai 10, 2011 in Stiri, Wog

La circa un an și jumătate de la schimbările majore aduse industriei de gambling din România, autoritățile au pregătit la sfârșitul anului trecut o ordonanță de urgență imensă, ce a adus modificări la nivelul întregului Cod fiscal, de la impozitul pe profit până la TVA, accize și jocuri de noroc.

Dacă unele modificări și completări, aduse Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 77/2009 (OUG 77/2009), incluse de Executiv în Legea nr. 246/2010, sunt binevenite, precum introducerea în legalitate a gambling-ului online, altele, precum taxarea accesului în spațiile destinate jocurilor de noroc, par să instaureze legea discriminării și pe cea a țapului ispășitor.

Acest act normativ clarifică și anumite articole contestate de operatorii de jocuri din cauza ambiguității. Însă, de cealaltă parte, potrivit noii legi, aprobate de Parlament și publicate în Monitorul Oficial în 21 decembrie 2010, industria autohtonă a jocurilor de noroc devine din nou sponsorul bugetului deficitar, prin virarea integrală a sumelor colectate din taxarea accesului în sălile de profil. Astfel, organizatorii de jocuri de noroc trebuie să permită accesul în locațiile autorizate numai în baza unui bilet de intrare. Pentru cazinouri, biletul de intrare, în valoare de 20 de lei, se emite și se încasează la recepție pentru fiecare persoană care intră în cazinou, indiferent dacă aceasta joacă sau nu, în timp ce organizatorii de jocuri de noroc tip slot-machine încasează 5 lei, contravaloarea biletului de intrare, numai de la jucători. Banii obținuți de organizatorii de jocuri de noroc din taxa de acces vor fi virați în totalitate, lunar, la bugetul de stat, potrivit prevederilor legislației în vigoare.

Valoarea taxelor impuse gambling-ului online

Prin modificările aduse articolului 10 din OUG 77/2009, jocurile de noroc online intră sub incidența legii și în țara noastră. Jocurile bingo, pariurile în cotă fixă și toate jocurile de noroc online, care sunt desfășurate altfel decât în prezența fizică a jucătorilor, organizate și transmise prin intermediul sistemelor de comunicații de tip internet, sisteme de telefonie fixă sau mobilă, sunt în deplină legalitate dacă organizatorul de jocuri de noroc a obținut autorizația și licența.

O altă prevedere a Legii 246/2010 arată că valoarea taxei pentru autorizația de exploatare a jocurilor de noroc este de 5% din încasările realizate efectiv de operatorii de pariuri în cotă fixă și/sau pariuri online. Însă, această sumă nu poate fi sub 250.000 de lei, în baza documentației tehnico-economice de eficiență prezentate de agentul economic. Autorizația de exploatare a jocurilor de noroc, pentru segmentul online, este valabilă un an de la data acordării.

Companiile care exploatează jocuri de bingo în săli de joc trebuie să achite anual pentru autorizație 30.000 de lei pentru fiecare sală, dar și 3% din valoarea nominală a cartoanelor achiziționate de la Compania Națională ”Imprimeria Națională” S.A., sumă care se achită în avans la Trezoreria Statului. Anterior acestei prevederi, toți operatorii din acest segment plăteau 30.000 de lei pentru fiecare sală de bingo și 5% din valoarea biletelor de joc achiziționate de la Imprimeria Națională.

Și pentru jocurile de noroc bingo televizate au fost reduse taxele anuale aferente autorizației. Astfel, dacă înainte valoarea taxei anuale pentru autorizația de exploatare era de 20% din încasările efectiv realizate la nivelul organizatorului, acum aceasta a fost diminuată la 10% din încasările operatorului, însă nu trebuie să fie mai mică de 400.000 lei. Pentru jocurile bingo organizate online taxele pentru autorizarea exploatării sunt identice cu cele care revin operatorilor de jocuri bingo televizate, de 10% din încasări, dar nu mai puțin de 400.000 de lei.

Pentru jocurile de noroc online valoarea autorizației se ridică la 1,5% din încasările organizatorului, dar nu mai puțin de 400.000 lei, pentru jocurile loto online operatorii vor plăti 800.000 de lei anual, iar pentru pariurile mutuale online, taxa anuală de autorizare este de 400.000 de lei.

Taxele anuale percepute pentru jocurile de pe platformele online sunt de 100.000 de lei pentru operatorii de pariuri, 100.000 de lei pentru jocurile bingo, 200.000 de lei pentru pariurile mutual online, 400.000 de lei pentru jocurile de noroc online și 500.000 de lei pentru jocurile loto online.

Noul act normativ pentru segmentul jocurilor de noroc din România vizează și reducerea numărului minim de slot-machines de la 20 de unități, potrivit OUG 77/2009, la minimum 15 mijloace de joc pentru spațiile în care, pe lângă celelalte activități care se desfășoară în cadrul incintei respective, altele decât exploatarea de jocuri de noroc, se folosesc numai aceste aparate de joc electronice. Această prevedere aduce locațiile de profil mai aproape de limita rentabilității, ce poate fi atinsă, potrivit declarațiilor anterioare ale reprezentanților industriei, cu un minim admis de 10 – 12 unități de joc. De asemenea, în cadrul locațiilor autorizate pentru activitatea de pariu sau loto, numărul minim admis de slot-machines este de două unități, însă nu trebuie să depășească cinci aparate de joc electronice. Astfel, prin precizarea numărului maxim de unități de joc pentru operatorii de agenții de pariuri sau loto, autoritățile au mai clarificat un aspect, întrucât, în vechea ordonanță nu se preciza decât nivelul minim de aparate.

Și turneele de poker au intrat sub incidența legii, astfel că, toți operatorii de jocuri de noroc, licențiați și autorizați pentru aceste activități, pot organiza astfel de evenimente în baza unui regulament aprobat de comisie și cu condiția plății taxei de organizare, în valoare de 200.000 de lei, ce se virează la bugetul de stat.

Fondul de garanție de care trebuie să dispună fiecare operator de jocuri de noroc online pentru acoperirea riscului de neplată a obligațiilor față de bugetul general consolidat diferă în funcție de tipul licenței acordate. Astfel, pentru jocurile de noroc de tip pariuri online fondul de garanție trebuie să fie de 400.000 de lei, 600.000 de lei pentru jocurile bingo pe internet, telefonie fixă sau mobilă, 1.000.000 lei pentru jocurile de noroc online, altele decât cele definite online, organizate prin intermediul sistemelor de comunicații de tip internet, sisteme de telefonie fixă sau mobilă, iar operatorii economici autorizați să exercite controlul tehnic, monitorizarea și supravegherea jocurilor de noroc de tip pariuri online, a jocurilor bingo online, precum și a celorlalte jocuri de noroc online trebuie să constituie un fond de garanție de 10.000.000 de lei.

Valoarea minimă a capitalului social subscris și vărsat pentru obținerea licenței de organizare a jocurilor de noroc este de 1.000.000 de lei pentru organizatorii care exploatează online jocuri de tip pariuri în cotă fixă, 500.000 de lei pentru operatorii jocurilor de bingo organizate prin intermediul sistemelor de comunicații de tip internet, sisteme de telefonie fixă sau mobilă și 1.000.000 de lei pentru jocurile de noroc online.

Deși unele modificări par să îi favorizeze pe operatorii jocurilor de noroc, taxele impuse sunt departe de nivelul celor din paradisurile fiscale, punând astfel sub semnul întrebării capacitatea statului de a muta toate afacerile deschise peste graniță pe teritoriul țării noastre. De exemplu, regimul relaxat de impozitare din Gibraltar a transformat regiunea într-un Las Vegas virtual. Autoritățile din această țară au preferat întotdeauna metode de afaceri, precum oferirea de servicii offshore, care nu se regăsesc în alte zone. Aceste facilități s-au dovedit a fi un pariu câștigător pe segmentul jocurilor de noroc. Potrivit presei internaționale, 2.000 de persoane, reprezentând 12% din forța de muncă locală, sunt angajate de operatorii jocurilor de noroc online. Mai mult, mutarea afacerilor în acest paradis fiscal a dus la izolarea economiei Gibraltarului de recesiunea dură a Spaniei. Impozitele foarte scăzute i-au determinat pe oficialii multor companii mari să-și înființeze sucursale aici, însă, începând cu acest an și operatorii de jocuri de noroc vor fi supuși aceluiași regim de taxare ca și celelalte firme, generând astfel venituri de 124 milioane de euro la bugetul de stat. Oficialii Guvernului din Gibraltar vizează să obțină astfel în 2011, numai din jocurile de noroc, venituri de 10 ori mai mari față de încasările din 2009.