Lucien Wijsman, omul cu slotul!

iunie 12, 2011 in Interviuri

Olandezul născut în 1962 a intrat destul de târziu în lumea jocurilor de cazinou, dar a devenit foarte repede un geniu recunoscut de toată lumea în materie de Slot Machine. Iată câteva vorbe despre începuturi, trenduri, impresii mioritice, profiluri de jucător şi alte curiozităţi interesante.

Vă rugăm să ne spuneți câteva lucruri despre istoria dvs. în gambling, dar mai ales despre afacerea cu Slot Machines. Cum a început şi de cât timp sunteți implicat în acest business? Lucruri de genul acesta…

Am început să lucrez în cadrul industriei la începutul anilor ’80 în Olanda. Holland Casinos, ce deține monopolul licenței pentru cazinourile din Olanda, pregătea așa-zisul “Jackpot Clubs” în toate cazinourile pe care le deținea și am început ca Slot Attendant în unul dintre acele cluburi. Am lucrat pentru Holland Casinos aproape 12 ani și jumătate în cadrul departamentului de Slots. Am avut aproape toate pozițiile posibile în cadrul departamentului.  Ajutor, supervizor, manager și pentru câțiva ani am lucrat în cadrul Biroului Central al Holland Casinos. În acei ani am fost responsabil pentru pregătirea și implementarea Cursurilor de Training pentru diferitele poziții ale departamentului de Slots: ajutor, supervizor, manager, dar și stafful de secretariat și, de exemplu, personalul de supraveghere și securitate. În afara trainingului, m-am implicat și în audit. Holland Casinos este certificat ISO, iar auditul este o parte a procesului de acreditare. Combinaţia dintre training și audit a dus la stabilirea bazelor pentru ziua de azi. Ceea ce fac acum este să vizitez cazinourile, să îi ajut să construiască ceea ce se numește Sistem de Management de Calitate, întregul procedeu de aplicare a Procedurilor Standard de Operare pentru Departamentul de Slots, să mă asigur că stafful a primit trainingul necesar pentru aceste proceduri și audit şi să verific dacă stafful aplică procedurile în maniera în care acestea trebuie aplicate.

Ce reprezintă Slot Academy pentru industria de gambling?

Slot Academy nu și-a propus niciodată să fie un curs repetitiv de Slot Managers Training. A început în urmă cu câțiva ani ca un seminar de training pentru managerii din cadrul departamentului de slots. Era necesar să invităm toți managerii de slots într-o locație comună și să îi învățăm despre principiile Total Quality Management, decât să călătoresc eu în diferitele cazinouri pentru a repeta același lucru. Așa că ideea de start a fost cea de a face două cursuri pentru cei pe care îi cunoșteam și cu care lucrasem. Curând după aceste două cursuri am început să primesc solicitări pentru training din partea unor oameni cu care nu mai lucrasem până la acel moment, iar acum, după şase ani, țin cursuri pe întreg globul, fie in house, fie în locații publice. Ceea ce a dus la cunoașterea Academiei a fost faptul că am oferit traducere simultană a cursurilor, în spaniolă, rusă și bulgară.

Scopul seminariilor Academiei nu s-a modificat de-a lungul timpului. Încercăm să răspundem, împreună cu participanții, la întrebări legate de care activități nu merg așa cum ar trebui pentru cineva care dorește să opereze slot machines. Odată cu stabilirea listei care prezintă acest gen de activități, ceea ce noi numim Procesul de Slot management, facem o analiză a lor și încercăm să găsim metodele ce ajută la eficientizarea acestor activități, funcționarea lor la maxim de eficiență și eficacitate. Acoperim practic toate activitățile cu care operează și pentru care sunt responsabili managerii de slot. Activități legate de pregătirea unei camere de slot, urmate de activități de operare și marketing și, în final, activități de control și reconciliere. Bineînțeles că acoperim și partea de teorie, precum definițiile și calculele ce se efectuează într-un aparat de joc.

Ceea ce cred că ajută cu adevărat participanții la curs este că definim cele patru profile de vizitatori ai unui cazinou la începutul cursului. Fiecare profil are caracteristrici particulare la intrarea într-un cazinou. În cazul nostru, săli de slot. Înțelegerea așteptărilor unui client este cheia în momentul în care se decide mixul de aparate de joc, layoutul sălii, utilizarea premiilor surpriză și progresive și strategia de premiere. La final, deși este un curs de slots, vorbim despre marketing; teoria celor patru P este aplicată departamentului de slot. Managerul de Slot este Managerul de Marketing

Care este părerea dvs. depre piața de slot din România? Care sunt lucurile bune, care sunt lucrurile mai puțin bune?

Piața românească de slot este competitvă, operatorii poate nu apreciază asta, dar într-un mediu competitiv, de regulă jucătorul este câștigătorul. E clar, piața este destul de diversificată, cu aparate de joc în cazinouri, cu departamente de gaming și aparate de joc electronice în cazinouri, precum și alte operațiuni. În general, calitatea operațiunilor de joc este bună, cu tehnologii competitive pentru piaţă. Utilizarea unor tichete și carduri de jucător este o practică din ce în ce mai des întâlnită în toate operațiunile. Statisticile din Europa de Vest spun că aproximativ 3% din populație are o înclinație către jocul de slot, iar în România numărul aparatelor de slot instalate în anii anteriori era desigur prea mare. Cred că acum numărul aparatelor de joc din România este la un nivel normal, ceea ce ajută operatorii încă activi din piață să aibă posibilitatea de a opera într-un mod profitabil.

În opinia dvs., care sunt tendințele sectorului de Slot Machines în anul 2011? Se aliniază România trendului actual?

Se pare că în zilele noastre este preferată, totuși, calitatea și nu cantitatea. Acesta este un trend care se va reflecta într-un mod pozitiv asupra întregii industrii.

Cred că lupta pentru clienți în anii 2011 și 2012 va fi mai mult o luptă bazată pe sistem și nu pe aparate de joc. Mixul de aparate de joc nu diferă foarte mult de la o locație la alta, chiar şi dacă ne referim la locațiile de stradă și cazinouri. De aceea, operatorii care doresc să se diferențieze trebuie să apeleze la sisteme care oferă mai multe satisfacții de joc clienților care le calcă pragul. Vorbesc despre sisteme care oferă premii surpriză, bonusuri și diverse funcționalități care determină jucătorii să aleagă locația X în locul locației Y.

Trendul în cazinourile europene sunt bazate pe lărgirea contextului legal, precum și al mediului de joc. Serverele de joc par a prinde un teren extrem de favorabil în Europa, mai ales în țările unde acest cadru este legal acestui tip de tehnologie. Nu cred că în viitorul apropiat acest tip de tehnologie va intra și pe piața din România. Alte noutăți, precum conceptul de Community Gaming – joc în comunitate – a fost implementat pe piețele unde FunPlayers domină categoriile de jucători din cazinouri. În România nu există multe comunități FunPlayers, cei mai mulți vizitatori de cazinou sunt jucătorii, care nu intră într-un cazinou sau într-o sală de joc pentru amuzamant, ci pentru că sunt atrași de riscul pe care îl reprezintă jocul. De aceea, cred că jocul ce oferă elemente volatile sunt preferate față de jocurile de amuzament în România.

Cum ați caracteriza profilul jucătorului de slot din România?

Jucătorii pot fi împărțiți, la modul cel mai general, în patru categorii distincte. NON PLAYERS, cei care vizitează o locație când ies cu un prieten în weekend. Ei nu joacă, dar sunt atrași în joc de alte servicii, precum bar sau amuzamant. Ei vizitează o locație doar în weekend și nu sunt dispuși să depună energie în a juca. Acest gen de vizitatori pot fi întâlniți în cazinourile din cadrul centrelor de noapte din apropierea orașului.

FUN PLAYERS, cei care vizitează locațiile de joc pentru factorul “Wow!”. Ei își planifică destul de mult vizita în spațiul de joc, de obicei împreună cu prietenii și doar în weekenduri. Se așteaptă la câștiguri, însă cel mai mult doresc să se bucure de atmosferă. Acest gen de vizitatori pot fi întâlniți în cazinouri cu destinație largă, ce oferă o gamă impresionantă de entertainment.

TIME ON DEVICE PLAYERS  sunt oameni cu mult timp liber, dar cu puține resurse. De obicei sunt pensionari care vizitează cazinoul pentru o escapadă socială. Acest gen de vizitatori pot petrece ore bune în cazinou, jucând cu pariu limitat. Ei văd în cazinou o a doua casă. Acest gen de vizitatori poate fi întâlnit în toate țările europene și nu neapărat în cazinouri foarte aproape de propriile case, pentru că au timp suficient la dispoziție pentru a ajunge în cazinouri.

GAMBLER sau RISK PLAYER sunt cei care sunt atrași de elementele competitive ale jocului. Nu au foarte mult timp la dispoziție, pentru că, de obicei, sunt antreprenori sau fac parte din clasa de mijloc a societății. Ei vizitează cazinourile când au timp și resurse şi nu petrec mult timp pentru a merge într-un cazinou care se gasește în cealaltă parte a orașului numai pentru că acolo se ivește posibilitatea unui pont.

Marea majoritate a jucătorilor din România se înscriu în această ultimă categorie (GAMBLERS), un mic grup poate fi inclus în categoria TIME ON DEVICE PLAYERS. Cazinourile cu jocuri live pot atrage câteva categorii de FUN PLAYERS de-a lungul weekendului, iar NON PLAYERS este o categorie greu întâlnită în România. Este foarte important ca operatorii de slot să înțeleagă exact nevoile vizitatorilor pe care doresc să îi atragă. Cu cât le înțeleg mai bine, cu atât va fi mai simplu de a le satisface dorințele

Companiile din România știu să atragă jucătorii?

Tind să cred că mulți operatori consideră că știu să își atragă jucătorii, pentru că și competiția știe. Este incredibil uneori să vezi că într-un cazinou electronic se acordă premii precum mașini. Niciodată nu am crezut că această metodă ar atrage noi jucători sau că pot satisface dorințele clienților. Nu este relevant dacă eu cred că această procedură aduce sau nu clienți noi. Important este ce cred jucătorii. Cu ani în urmă, am făcut un sondaj în câteva țări din Europa de Est pe categoriile GAMBLERS şi TIME ON DEVICE PLAYERS referitor la ceea ce cred ei despre faptul că aceste cazinouri dau premii în mașini. Rezultatul a fost cu mult mai rău decât mă așteptam. Majoritatea jucătorilor au spus că nu cred în câștigarea acestor mașini, ba chiar și-au exprimat dezaprobarea, spunând că aceste cazinouri chiar înșeală, că niciodată nu au vizitat un cazinou pentru câștigarea unei mașini parcate în fața locației, că niciodată nu și-au crescut pariurile din pricina mașinilor și lista de remarci negative poate continua.

Un alt lucru care mă surprinde când vizitez un cazinou sau cazinou electronic este acela că un vizitator nou poate reprezenta o oportunitate pentru a-l transforma într-un client fidel. Cazinourile trebuie să depună un efort considerabil pentru a loializa un client nou. Eu vizitez o mulțime de cazinouri și joc, dar sunt foarte greu recunoscut de staff sau de manageri pe parcursul vizitei mele. Aceasta este o pierdere pentru cazinouri!

Cazinourile din România își cunosc jucătorii suficient de bine încât să le ofere cel mai bun mediu de joc?

Este foarte greu de răspuns la această întrebare. Cazinourile unde am fost nu m-au considerat un jucător bun și valoros la prima mea vizită. Ceea ce îmi dă certitudinea că lucrurile se pot îmbunătăți. Cazinourile se concentrează pe satisfacerea dorințelor unui procent de top de 5% de jucători și chiar așa și trebuie, nu vor să își piardă clienții. În același timp, însă, nu există suficientă atenție pentru ceilalți jucători. Este păcat, diferența este considerabilă, întrucât noii veniți reprezintă o parte importantă a vizitatorilor din cazinouri.

Vă rugăm să ne spuneți câteva lucruri despre cel mai important eveniment care va avea loc în perioada 24-27 mai în cadrul Slot Summit din Nova Gorica…

Slot Academy și Universitatea Nevada organizează un seminar în Nova Gorica. Se pot înscrie doar operatori. Delegații vor avea parte timp de patru zile de sesiuni de înalt nivel, susținute de invitați din întreaga lume, ce vor vorbi despre subiecte fierbinți legate de domeniul aparatelor de slot. Prima zi este dedicată elementelor legate de definiții, SAS și protocol G2S, metode de testare (de GLi). Cea de-a doua zi se concentrează pe aspecte legate de marketing și de cum trebuie administrat un spațiu de slot, a treia zi despre amenajarea locațiilor, Paul Steelman fiind unul dintre vorbitori, iar ultima zi vor dezbate chestiuni legate de reconciliere și control. Dincolo de partea informală, Summitul reprezintă și un eveniment important de networking.

Cei interesați pot descărca fișa de înregistrare de pe slotsummit.com. Cei care se înregistrează după citirea acetui articol, ar trebui să scrie CASINO INSIDE pe lista de înregistrare și primesc un discount de 10% din taxa de înregistrare.