Jocurile de noroc online – probleme şi soluţii

august 8, 2010 in Exclusiv, Wog


Jocurile de noroc au evoluat concomitent cu dezvoltarea tehnologiei, dar legislaţia în domeniu nu a menţinut acelaşi trend. Astfel, în era Web 2.0 unii jucători au renunţat la ruleta clasică, în favoarea celei online, disponibilă la doar câteva click-uri distanţă.

În timp ce unele ţări au anticipat deja comoara ascunsă din cifrele binare şi au legalizat jocurile online, România mai are încă de lucrat la acest capitol. Reprezentanţii industriei locale de gambling au declarat că ţara noastră pierde milioane de euro prin întârzierea unor măsuri în acest sens.

Claudiu Popa, marketing manager în România la Tobet, parte a companiei Nordic Gaming Group, susţine că lipsa unui cadru legislativ, definitivat 100%, reprezintă un prim obstacol în calea organizării jocurilor de noroc în sistem online, pe plan local. Mai mult, Popa spune că jucătorul român nu este încă obişnuit să joace pe o platformă online, întrucât există încă o reţinere şi o problemă de încredere faţă de acest sistem.

Cristina Călinoiu, marketing manager la subsidiara locală a companiei PokerStars, unul dintre cei mai mari exponenţi din industria de profil, consideră că singurul impediment în dezvoltarea unor afaceri pe acest segment este refuzul autorităţilor locale de a licenţia siteurile organizatoare de jocuri de noroc cu bani. Potrivit reprezentantei PokerStars legislaţia actuală afectează, în special, pe românii care vor să iniţieze astfel de operaţiuni la nivel naţional, în timp ce activitatea de marketing a siteurilor internaţionale se desfăşoară cu o relativă uşurinţă.

În timp ce în ţara noastră se poartă discuţii pentru legalizarea gambling-ului online, pe tot cuprinsul Europei evoluţia acestui segment diferă de la o zonă la alta. “De exemplu, în unele ţări, în ultima perioadă s-a interzis promovarea sub orice formă a acestui gen de activităţi, vezi cazul Poloniei, iar în altele s-au introdus restricţii privitoare la operaţiunile financiare dintre client şi companiile de gambling, cum este cazul Norvegiei. Cred că principala problemă la nivel european este reprezentată de lipsa unei abordări unitare a ţărilor membre ale Uniunii Europene faţă de activităţile de gambling online. Pentru moment, fiecare ţară îşi construieşte singură politica faţă de această industrie”, explică Popa.

Şi Cristina Călinoiu spune că piaţa europeană a jocurilor de noroc online trece prin schimbări majore, iar atitudinea celorlalte state diferă de la caz la caz. “Unele ţări, ca Polonia, pentru a proteja afacerea statului, au încercat interzicerea jocurilor de noroc, inclusiv a pokerului, care este permis doar în cazinouri, iar acum întâmpină o opoziţie puternică din partea lobby-ştilor, care vor legalizare. Franţa a legalizat, de puţin timp, jocurile de noroc şi pariurile online, ca şi Italia, de altfel. Mai mult, Lituania a declarat pokerul drept sport. Estonia încearcă să interzică până în 2011 companiile fără licenţă estoniană. Aş spune că problema cea mai mare o constituie instabilitatea economică şi legislativă, care pune în alertă operatorii de jocuri de noroc online”, completează reprezentanta PokerStars.

Profilul jucătorului român din mediul online

Fie din dorinţa de a ţine pasul cu tehnologia, fie nu îşi permit să îşi irosească timpul până la cazinou, ori nu ştiu să îşi stăpânească emoţiile atunci când văd un flop favorabil pentru all in, unii români au renunţat la plăcerea de a fila cărţile în schimbul jocului online. Chiar dacă se ascund în spatele monitorului asta nu înseamnă că nu pot fi descoperiţi sau atitudinea lor nu le trădează experienţa.

Jucători “impulsivi”, cu o dorinţă arzătoare de a câştiga mult şi repede, care uneori pariază şi joacă pe meciuri cu surprize pentru a obţine un câştig consistent. Cam aşa îi caracterizează reprezentanţii mediului online pe jucătorii români. Agresivitatea românilor nu este, însă, direct proporţională cu mizele lor. Astfel, Popa spune că, mai ales în acest context economic, sumele pe care jucătorii români sunt dispuşi să le joace sunt departe de media europeană sau de cea a altor ţări cu tradiţie în domeniu.

Experienţa acumulată se reflectă direct în atitudinea jucătorului din mediul online. Dacă unii aleg să joace online pentru a nu fi trădaţi de comportamentul lor la masa de joc, adversarii îşi pot crea o imagine despre cunoştinţele celorlalţi jucători. “În majoritatea cazurilor, începătorii sunt repeziţi şi agresivi, trec repede de la jocul pe bani virtuali sau mize mici la cel pe sume mari. Însă, consider că au deschidere, pentru că sunt interesaţi de jocul internaţional, iar mulţi dintre ei conştientizează importanţa asimilării tehnicilor şi strategiilor, nu doar a regulilor. Pe cei experimentaţi sau profesionişti îi pot caracteriza ca fiind siguri pe ei, decişi să obţină rezultate bune la nivel internaţional. Pentru aceştia pokerul este ca o afacere de care trebuie să se îngrijească zilnic”, explică marketing managerul PokerStars.

România, o piaţă cu potenţial în industria jocurilor de noroc

Reprezentanţii mediului online susţin că piaţa românească se află în plin proces de dezvoltare, însă, din punctul lor de vedere România are un potenţial de creştere semnificativ, în ciuda declinului din ultima perioadă. “Eu cred cu tărie în posibilitatea de dezvoltare a acestei pieţe, dar şi într-o creştere semnificativă a nivelului afacerilor în anii următori. Sunt convins că dacă nu s-ar fi confruntat cu criza economică, industria de gambling online din România avea toate şansele să treacă printr-un boom, similar cu cel din imobiliare sau din industria auto, realizat în anii 2006-2007”, a declarat, pentru Casino Inside, Claudiu Popa.

Cristina Călinoiu consideră că industria locală a jocurilor de noroc a fost lovită destul de mult în ultima perioadă. Însă, potrivit acesteia, dacă i se va da posibilitatea, piaţa românească de profil se poate transforma într-una dintre cele mai atractive din Europa.

În opinia lui Popa, este posibil ca, în cazul ajustării legislaţiei în favoarea organizării jocurilor de noroc online, multe companii din industrie să aplice şi să obţină licenţă în România. Mai mult, unele şi-ar putea chiar reloca o parte din activităţi pe teritoriul ţării noastre, datorită potenţialului uman foarte bun pe latura de specialişti în IT şi în mediul online, dar şi pentru că forţa noastră de muncă este încă sub cea a mediei europene, ca nivel de salarizare.

Reprezentanta PokerStars susţine că în condiţiile legalizării jocurilor de noroc online piaţa s-ar putea extinde substanţial, datorită interesului ridicat manifestat de români pentru acest segment. Astfel, ar fi o competiţie acerbă între companiile de profil, iar câştigătoare vor fi doar acelea care ştiu să îşi păstreze clienţii.

Reprezentanţii Tobet sunt încrezători în viitorul lor în România şi mizează pe afaceri în creştere în perioada următoare. “Chiar dacă situaţia economică actuală nu este una favorabilă, piaţa continuă să se dezvolte, iar cifra de afaceri, cel puţin a companiei noastre, este în creştere. Este adevărat că noi, fiind o companie tânără pe piaţa locală, punem accent pe partea de creştere a bussinesului, dar, în acelaşi timp, încercăm să construim şi un brand puternic în România”, a completat Claudiu Popa.

Cristina Călinoiu crede că românii nu vor renunţa la gambling, nici în condiţiile economice actuale, datorită atracţiei către acest segment. “Compania noastră se bucură de o popularitate tot mai mare, iar multe persoane din presă mi-au spus că în ultima perioadă s-a schimbat mentalitatea faţă de jocurile de noroc online, într-un sens pozitiv. Astfel, jucătorii nu mai sunt consideraţi nişte paria ai societăţii”, a explicat marketing managerul PokerStars.

În oferta Tobet se înscriu pariurile sportive, pokerul, jocurile de tip casino, livebet-ul sau livescore-ul. Deşi mizează pe Texas Hold’em, PokerStars oferă clienţilor o gamă variată de jocuri, care includ şi Omaha, Seven Card Stud, Razz, Horse sau Badugi.