Octavian Manu:“Paşii mici sunt cheia succesului sigur şi durabil”

octombrie 6, 2011 in Interviuri

Compania Baum, specializată în producţia, închirierea şi vânzarea de jocuri de noroc, rulete electronice şi sisteme jackpot, şi-a propus să ofere servicii şi produse optime, oferind tuturor celor interesaţi o gamă diversificată de jocuri de noroc.

Experienţa acumulată de-a lungul anilor a determinat compania să dezvolte propriul său joc de noroc, lucru despre care ne va spune mai multe Octavian Manu…

Spuneţi-ne cum a început afacerea Baum Games şi despre etapele prin care aţi ajuns în acest moment, în 2011, una din cele mai mari firme de gambling din România.

Firma a fost înfiinţată în 1993, de mine şi de soţia mea. Am început tot cu jocuri de noroc, mai exact cu 15 aparate. Am văzut că merge, apoi am extins-o până prin 1996 când ajunsesem să avem peste 100 de aparate. După 1996, s-a schimat din nou legislaţia, ceea ce ne-a dat înapoi, am ţinut decât aparatele rentabile din barurile noastre, am ajuns la 25-30 de jocuri. Voiam să renunţăm. Din ’99 a reapărut interesul de a dezvolta mai departe partea aceasta de jocuri de noroc. Între ’96 şi ’99 am făcut şi alte activităţi, pe aceeaşi firmă.

Dar cum v-a venit ideea de a face o firmă în acest domeniu? Aveţi un background în spate, sunteţi inginer poate?

Pur şi simplu mă fascinau jocurile de noroc, funcţionalitatea lor, dar nu sunt un jucător de jocuri de noroc şi nu am fost niciodată. Mă fascinează şi acum modul în care acestea funcţionează, matematica lor, psihologia lor. Partea tehnică, în general.

Ce înseamnă Baum Games? Are numai corp de operare sau şi de producţie?

Are şi producţie. Din ’99 încoace ne-am ocupat mai mult de operare decât producţie, apoi din 2000-2002 am început să ne dezvoltăm şi pe partea de producţie. La început asamblam jocuri, cu softuri cumparate de la diferite firme. În ultimii ani însă ne-am axat mai mult pe producţia propriului soft pentru jocuri dar și a propriului soft pentru sisteme jackpot.

Care ar fi principalele produse în acest moment, care ar fi nava amiral a companiei?

Multigame-ul Dracula’s Games, la care avem mai multe variante și Sistemul Dracula’s Jackpot. Pentru expoziţia din septembrie am pregatit spre prezentare și multigame-ul Dracula’s Games III, care cuprinde o parte din jocurile incluse in versiuniile I și II dar are şi trei jocuri noi care mie îmi plac foarte mult. Unul dintre ele este chiar ceva nou pe piaţa din România. Sunt patru simboluri pe o coloană, și 40 de linii, şi sperăm să aibă succes.

Dar prin ce se diferenţiază, în general, produsele Baum de ale altor companii?

Fiind o companie din România, care are şi operare, avem contact direct cu jucătorii din România. Jucătorii din fiecare ţară diferă au profil psihologic diferit. Unii joacă pentru distracţie, pentru a trece timpul, alţii joacă pentru bani, sperând să câştige. Noi încercăm să adaptăm softurile noastre, profilului jucătorului din România.

Dacă tot am vorbit de jucători, care ar fi profilul jucătorului căruia vă adresaţi?

Noi ne adresăm unei clase medii. Încă nu am ajuns la nivelul jucătorilor de cazinou, dar încercăm să ajungem. Aceasta este ţinta spre care ne îndreptăm.

Cum aţi descrie compania dumeavoastră, în anul 2011, după atâţia ani de dezvoltare?

Este o companie cu angajaţi tineri, cărora le creem condiții pentru a-și pune în valoare creativitatea și cunoștințele. Sunt oameni creativi care se înţeleg bine unul cu celălalt. În sensul acesta organizăm cât mai multe întâlniri, mai multe team building-uri, pentru a-i face să se înţeleagă, să colaboreze bine, să comunice bine unul cu altul.

Practic putem spune despre echipa dumeavoastră că lucrează ca într-o familie ?

Așa este. Pot spune că ei colaborează bine intre ei. Mulți dintre angajații noștri care lucrează aici chiar sunt soț și soție, sunt foarte multe exemple. Ceea ce pentru mine reprezintă un avantaj. Da, este o întreagă familie.

Aţi spus că Baum Games operează pe două paliere, operare pe jocuri de noroc şi producţie. Spuneţi-ne câteva cuvinte despre partea de operare, apoi despre producţie. Câte săli aveţi în România şi câte aparate aveţi în funcţiune?

Avem în jur de 700 de aparate, iar 60% dintre ele funcţionează în sălile proprii, restul în alte baruri sau prin alte colaborări. Firma deţine peste 20 de săli, marea majoritate în Transilvania, iar restul aparatelor sunt plasate în baruri sau cluburi din toată ţara.

Cât despre linia de producţie a jocurilor de noroc, descrieţi puţin fabrica de la Dumbrăveni?

În urma crizei ne-am mai redus puţin activitatea, ţinând-o în primă fază pentru producţia proprie. Acum sperăm să îşi revină. După 2008, liniile de producţie s-au redus, la fel și numărul aparatelor produse, din cauza legii şi a crizei. Criza pe noi ne-a și ajutat intr-un fel: am reuşit să ne perfecţionam softul pentru multigame-ul Dracula’s Games și cel pentru Dracula’s Jackpot, să ne organizăm mai bine şi sperăm ca pe viitor să producem aparate mai bune decât am produs până în 2008.

Ce sevicii primesc clienţii dumeavoastră, în afară de faptul că îşi cumpără aparatele de la Baum ?

Servicii de mentenanţă, îi instruim, îi sfătuim, nu numai tehnic, ci şi cu privire la operare, pentru că şi acolo avem experienţă. Dacă avem unii clienţi mai mici, cu mai puţină experienţă, le oferim şi consultanţă în ceea ce priveşte locul în care să-şi aşeze aparatele, locurile care sunt mai profitabile, aparatele necesare în anumite zone. Încercăm să le instruim personalul tehnic, care se află în permanentă legătură cu personalul nostru.

Înţeleg că puteţi urmări aparatele pe care le operați prin diverse softuri?

Da, există un server de care sunt conectate toate aparatele pe care le operăm. Acest tip de management al aparatelor ne ajută foarte mult.

Câţi angajaţi are Baum Games?

Avem aproape 200 de angajaţi, atât pe partea de operare, cât şi pe cea de producţie.

Care sunt principalele probleme cu care vă confruntaţi, exceptând criza şi legea de care aţi menţionat deja?

Acestea sunt problemele majore, altele nu îmi vin în minte.

Dacă ar fi să schimbaţi ceva, ce aţi schimba în cadrul companiei dumneavoastră?

Încercăm să ne perfecţionăm an de an, tot timpul este loc de mai bine, dar nu ştiu dacă aş schimba ceva, nu cred că sunt nemulţumit de ceva.

Produsele dumneavoastră, jocurile pe care le produceţi, pentru ce gen de jucători sunt?

Nu sunt pentru jucătorii care au la ei 10 lei şi vor să se joace, nivelul est un pic mai ridicat.

Încercaţi să îi faceţi să rămână cât mai mult în faţa jocului?

Procentul de plată a jocurilor produse de noi este destul de mare, pentru a ține jucătorii cât mai mult în faţa aparatului. Ne ajută şi la formarea jucătorilor noi. Dacă un om nu a mai jucat niciodată pe un aparat produs de noi și dacă dorește să joace chiar și 10 lei, de aceşti bani îi dăm posibilitatea să joace cât mai mult, să se familiarizeze cu aparatul. Dacă nu îi acordăm această posibilitate iar un asfel de om din trei pariuri și-a perdut bani jucați atunci şansele să revină la acel aparat sunt minime. Dacă îl lăsăm să joace un pic mai mult, probabilitatea de a-l convinge ca la acel aparat se și câștigă este mult mai mare iar șansele să rămâna sau să revină la acel aparat cresc.

Care ar fi punctele forte şi punctele slabe ale companiei ?

Seriozitatea, deschiderea la nou, buna pregătire tehnică și faptul avem o echipă tânără, majoritatea angajaţilor au sub 40 de ani, sunt punctele noastre forte iar despre punctele slabe nu vă pot spune mai nimic, nu cred că există prea multe. Este loc de mai bine, dar asta e ceva firesc.

Ce aşteptări aveţi de la acest sfârşit de an şi de la expoziţie?

Din punct de vedere al vânzărilor, s-ar putea să nu impresioneze, dar ne pregătim pentru viitor. Vom câştiga ceva din reclama făcută , sperăm să câştigăm mai mult pe termen lung.

Am observat că politica şi tradiţia companiei dumneavoastră este cea a paşilor mărunţi. De ce aţi abordat genul acesta de strategie şi nu alta?

Firma s-a dezvoltat singură, fără credite, fără bănci, s-a autofinanţat, iar asta ne-a ajutat să învăţam. Dacă am fi luat credite, am fi sărit poate nişte etape în dezvoltarea firmei. Astfel, ea îşi produce singură banii pentru dezvoltare, iar când banii de dezvoltare există, începem să-i investim. Chiar dacă se mişcă cu paşi mărunţi, pentru noi este suficient, iar de la nivelul acesta nu mai are rost să riscăm prea mult, pentru că ea funcţionează de la sine. Produce bani suficienţi, pentru cât avem nevoie pentru dezvoltare.

Sunt anumite planuri de viitor, pentru anul ce urmează, pe care ni le-aţi putea dezvălui?

De vara anului acesta, am scos o licenţă şi pentru pariuri sportive.Vrem să introducem în sălile noastre şi pariurile sportive şi sperăm să dezvoltăm şi acest sector. Cât despre jocurile de noroc, vom dezvolta mai departe jocuri, vom trece toate jocurile pe noul mod “Wide Screen”. Partea cu pariurile se numeşte BaumBet şi tot în sectorul acesta am făcut ceva mai original – lucrăm cu nişte terminale (automate) pentru ca jucătorul de pariuri sportive să-şi facă singur biletul. În România foarte puţine companii folosesc acest sistem.

Cam câţi oameni lucrează în producţie şi cam câte jocuri aţi dezvoltat pe platforma Dracula’s Games?

În producţie lucrează în jur de 30-40 de persoane. Iar legat de numărul jocurilor dezvoltate pe platforma Dracula’s Games avem 15 jocuri în momentul acesta, puse pe diferite multigame-uri, in diferite combinaţii. Acum lucră la versiunea Dracula’s Games IV, pe care o vom expune la Londra. Noutatea pe aceasta ultimă versiune este că vom implementa și o Ruletă.

Care credeţi că vor fi tendinţele în gaming în anii ce vor urma?

Cred că piaţa se va mai filtra. În momentul de faţă sunt prea multe firme mici, care în timp nu cred că vor reuşi toate să se dezvolte și să se mențină pe piață. Există puţin peste 400 de companii care desfăşoară această activitate şi cred că anul viitor vor fi mai puţine.

Credeţi că multigame-ul îşi va păstra în continuare superioritatea în rândul jocurilor?

Da, 100%. E greu de crezut că, cel puţin în ţările în care funcţionează, nu ne vom întoarce la un singur joc pe platformă.

Am observat, am auzit şi am văzut apărând mai multe tehnologii, în special în partea de Vest sau în Asia, în zone mai dezvoltate. Credeţi că tehnologia touch screen îşi va găsi, vreodată sau într-un viitor apropiat, locul în industria românească? Credeţi că genul nostru de jucător ar preferă tehnologie de acest gen?

Jocurile produse noastre au touch screen şi, da, jucătorii noştri tind spre asta, joacă din ce în ce mai mult pe touch screen şi evită butoanele.

S-ar putea ca într-un viitor apropiat să se renunţe cu totul la butoane?

Personal cred că da. Deocamdată la noi există touch screen, care este ceva mai scump şi mai pretenţios. Dacă îl pui într-un bar, s-ar putea să îl spargă, dar în sălile dedicate, cred că ar trebui să existe aşa ceva.

Compania dumneavoastră este în primul rând producător, care plăteşte multe taxe la stat, care oferă locuri de muncă. Statul român v-a ajutat vreodată, v-a oferit vreo facilitate?

Nu. Am fi foarte mulţumiţi să ne lase în pace să ne desfăşurăm activitatea. Nu aşteptăm altceva, în afară de linişte.

În încheiere, ne puteţi spune ceva despre hobby-urile dumneavoastră, ce faceţi în afara orelor de seviciu şi cum vă recreaţi?

Îmi plac plimbările cu ATV-ul, sky-ul iarna şi plimbările în natură.